Løbesedler og pressemeddelelser
   

Løbesedler

Mange af huskereglerne vedrørende løbesedler er som ved plakater; stavefejl er ikke så godt, de vækker mest opsigt i mindre byer og der må gerne være impliceret en vis humoristisk sans i disse.  En løbeseddel skal være kort og præcis. Det er også vigtigt at skrive i et let forståeligt sprog. Undgå for mange fremmedord og forkortelser. Lad eventuelt en udenforstående læse løbesedlen igennem, før den går i trykken. Venstrefløjen har en tendens til at tale et sprog almindelige mennesker ikke forstår, hvilket er en meget dårlig vane. Selvfølgelig skal du ikke gå på kompromis med dit budskab pga. at nogle mennesker ikke kan alle de samme ord som du selv, men måske forsøge at omformulere alt for knudrede ord og sætninger. en meget god huskeregel er, at tilpasse sproget modtageren og dennes daglige tale og jargon.   

Husk ligesom med plakaten altid at have afsender på, samt et sted hvor man kan henvende sig, hvis man har yderligere interesse. Det kan være mail-adr. eller evt. tlf. nr. på en kontaktperson, eller den gruppe som du laver løbesedlen sammen med.

Pressemeddelelser

Når man har lavet en aktion/aktivitet eller før man laver en, så kan det betale sig at lave en pressemeddelelse.  Heri bør følgende fremgå: 

1) Hvad er der sket/vil ske  

2) Hvorfor det sket/vil ske

3) Formålet med aktionen 

4) Hvad der fremover vil ske i den forbindelse. 

Alt efter karakteren af aktionen, så bør man skrive under. Skriver man under med en gruppe er det en god idé at skrive under med et navn ("Mette Hansen - på vegne af XXX-Ringkøbing"). Specielt ude i lokalområderne, hvor lokalbladene har en central rolle, er det nemmere at komme til orde hvis man laver en pressemeddelelse. De store dagblade interesserer sig kun i ringe grad for, hvad der sker lokalt. Er aktionen ulovlig, bør man tænke sig godt om, hvis man anvender en gruppes navn og før man skriver navnet på en person på meddelelsen.

Tilbage til forsiden